Khamis, 16 Jun 2011

4 Jun 2011 - Deklamasi sajak oleh Bella

Adik Nur Farhani Farid membawa watikah dan menyerahkan kepada
Pengerusi Keluarga Ceria Mat Tamin 2011, Rashid Aziz.















Lalu membawa watikah untuk dibaca
oleh Farhana Bella Nordin.









































1001 SATU PERSOALAN DI KUALA WOH

Kuala Woh…
ketika malam merangkak tiba
dedaun mataku masih terbuka
khayalan jauh meneroka hutan belantara
bersama keluarga ceria yang setia


Kuala Woh...
di sini... akan ku lontarkan
persoalan demi persoalan
lalu... ku pungut sisa setiap kata
dan ku kumpulkan satu persatu
untuk ku semadikan kisah 1001 persoalan


Kuala Woh...
lalu... di sini bermulalah kisah 1001 persoalan
adakah aku kenal... siapa keturunanku?
adakah aku kenal... siapa datuk dan nenekku?
adakah aku kenal... siapa saudara-maraku?
lantaran terjerat aku...
antara persoalanku sendiri
diam seribu bahasa... kelu tidak terkata




Kuala Woh...
di sini akan ku lontarkan...
persoalan demi persoalan
Mat Tamin keturunanku...
adakah cukup sekadar aku mengenali namanya?
datuk dan nenekku...
adakah cukup sekadar aku mengenali rupanya?
ibu dan bapa saudaraku...
adakah cukup sekadar bersalaman dengannya?
sepupu dan sepapatku...
adakah cukup...
sekadar hanya lontaran senyuman padanya?
dan apa yang pasti...
melewati usia begini...
mereka masih mampu berdiri di depanku...
untuk menghabiskan sisa usia...
bersama anak cucu



Tok Din... Opah Cu... dan Opah Anjang
selagi usianya masih ada... lihatlah! pandanglah!
namum adakah aku sedar?
adakah aku benar-benar merasakan kewujudannya?
atau... adakah aku hanya sekadar
melihat jasad yang berusia berdiri di depanku?
ku terpaku... ku termanggu...
terjerat aku... antara persoalanku sendiri
Kuala Woh...
masihkah aku punya waktu?
untuk mengenalinya.. untuk mendekatinya
atau... haruskah aku
menanti sehingga ajal menjemputnya?

























Kuala Woh...
di sini... akan ku simpan 1001 persoalan
yang belum pasti jawapannya...
dan... apa yang pasti...


Mat Tamin adalah keturunanku...
Keluarga Ceria adalah pengerat hubunganku...
dan apabila ia berpadu...
usahlah kau tanya lagi aku...
kerana... di sinilah keluargaku bersatu
keturunananku adalah warisanku






















Wahai seluruh ahli keluargaku...
janganlah kau putuskan tali silaturahim ini...
dan kepada mereka yang telah kembali ke rahmatullah
janganlah kau putuskan doa-doamu kepadanya...
sesungguhnya...
doa itu adalah satu-satunya
penghubung kita dengan mereka...
justeru itu...
marilah kita sedekahkan surah al-Fatihah
al-Fatihah..


Amin!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan